از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

به بهترين خبرنامه لوازم خانگي خوش آمديد

از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

۴ بازديد

در يك ميزگرد جداگانه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود كالاي كافي در سطح عرضه انتقاد كرد و دبير كل انجمن لوازم خانگي با اشاره به چشم انداز توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 ، گفت: اگر درهاي واردات باز شود ، تلاش هاي چند ساله توليدكنندگان به هدر مي رود. …

منبع: خبرگذاري ايواره
از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات https://evarah.ir/2021/09/از-نابساماني-در-توزيع-تا-مخالفت-با-وارد/ Mon, 20 Sep 2021 12:09:09 0000 اقتصادي https://evarah.ir/2021/09/از-نابساماني-در-توزيع-تا-مخالفت-با-وارد/

در يك ميزگرد جداگانه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود كالاي كافي در سطح عرضه انتقاد كرد و دبير كل انجمن لوازم خانگي با اشاره به چشم انداز توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 ، گفت: اگر درهاي واردات باز شود ، تلاش هاي چند ساله توليدكنندگان به هدر مي رود. …

منبع: خبرگذاري ايواره
از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

در يك ميزگرد جداگانه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود كالاي كافي در سطح عرضه انتقاد كرد و دبير كل انجمن لوازم خانگي با اشاره به چشم انداز توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 ، گفت: اگر درهاي واردات باز شود ، تلاش هاي چند ساله توليدكنندگان به هدر مي رود.

به گزارش ايواره ، اكبر پازوكي ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي ، در ميزگرد تخصصي “حمايت از توليد داخلي و تاثير واردات كالاهاي خارجي بر صنعت لوازم خانگي” ، گفت: لوازم خانگي در سال 1400 با چهار دستگاه اخير سال پيدا شده است در سال 2017 ، من معتقد بودم كه براي تكميل توليد بايد واردات موازي انجام شود. زيرا در آن زمان كيفيت و تنوع محصولات محلي كمتر بود.

وي با تاكيد بر ضرورت واردات فناوري ، مواد اوليه و تجهيزات و ارتقاء تجهيزات ، گفت: شركت هاي دانش بنيان بايد سليقه مردم را مطالعه كنند. در چهار دهه گذشته ، هيچ استراتژي در صنعت لوازم خانگي وجود نداشته است و سازنده هميشه در نقطه ضعف بوده است. سوال من اين است كه چرا اين انجمن هاي موازي شكل گرفتند. اگر هدف ما توليد و برندهاي ملي است ، همه اين انجمن ها بايد متحد شوند. چرا توزيع كنندگان در چهار سال گذشته ديده نشده اند؟ ما اكنون به سمت انحصار فروش كالا پيش مي رويم.

رئيس اتحاديه توليدكنندگان لوازم خانگي با اشاره به خروج سرمايه در دولت قبل تصريح كرد: با وجود اين ، كارآفرينان به كار خود ادامه دادند و زير بار بدهي رفتند. اگر توليد داريم ، چرا در سطح عرضه نيست؟ آيا مي توان 18 درصد سود داد و سپس كالا را 4 درصد فروخت؟ مسيري كه تا كنون براي صنعت لوازم خانگي طي كرده ايم اشتباه بوده است. چرا نبايد امروز در سطح عرضه باشد و سپس كالا با قيمت اجاره به تعاوني ها فروخته شود؟ نگراني ما در سطح عرضه نيست. مشكل اين است كه انحصار و استكبار مشكلاتي را در صنعت لوازم خانگي ايجاد كرده است. چرا امروزه يك قلم لوازم خانگي با يك قيمت صادر مي شود و با قيمت ديگري عرضه مي شود؟ نام توزيع كنندگان در هيچ يك از مقالات انجمن يافت نمي شود و فقط به عنوان مهمان در جلسات شركت مي كنند.

چشم انداز توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400

همچنين سيد حسن حسيني شاهرودي ، دبيركل انجمن لوازم خانگي ، در ادامه جلسه با نشان دادن نبود بينايي و سند راهبردي در صنعت لوازم خانگي در 43 سال گذشته ، گفت: اين استراتژي نه تنها در توليد ، بلكه در كل زنجيره تجهيزات و همچنين در دولت و پارلمان هيچ سياست عمده اي وجود نداشت.

وي با اشاره به اشتغال چندين ميليون نفر در اين زنجيره ، از توليدكنندگان و توليدكنندگان قطعات گرفته تا خدمات پس از فروش ، گفت: انجمن هاي موازي همه اهداف مشتركي دارند ، اما در زمينه هاي مختلف توليد و توزيع و به اشتراك گذاري خدمات. دولت ، به عنوان سياست گذار ، در پيوند دادن اين زنجيره نقشي نداشته است.

حسيني شاهرودي با بيان اينكه در ابتداي انقلاب تا حدودي با فعاليت شركت هاي ارج ، آزمايش و پارس خودكفا بوديم ، تصريح كرد: اگرچه اين صنايع مونتاژ شده بودند اما برندهاي ايراني بودند. توليد صنعت لوازم خانگي در سال 2017 حدود 10 ميليون و 800 هزار قطعه بود ، اما با شروع تحريم ها ، مارك هاي خارجي ايران را ترك كردند و توليد به هشت ميليون دستگاه رسيد. توليد اين محصولات در سال 1397 هشت درصد افزايش داشت اما سال گذشته ناگهان شاهد افزايش 78 درصدي بوديم.

با اين حال ، به گفته وي ، حمايت دولت علت اين افزايش نبود ، بلكه تحريم ها و نيازهاي داخلي باعث اين اتفاق شد. البته توليد لوازم خانگي در افق 1404 بايد به 25 ميليون قطعه در سال برسد. اما اگر دريچه واردات باز شود ، سالها تلاش توليدكنندگان از بين مي رود.

4 مزيت كشورهاي صنعتي

عبدالمجيد شيخي ، اقتصاددان ، در بخش ديگري از اين نشست گفت: “جهان غرب 300 سال است از صنعت آنها حمايت مي كند ، بنابراين آنها خود از نردبان پيشرفت بالا رفتند ، به قله صنعت و فناوري رسيدند ، و سپس نردبان را برداشتند و اجازه نداد. “كشورهاي جهان سوم به آن دست يافتند.

وي گفت كشورهاي صنعتي توانستند بازارهاي خود و بازارهاي جهاني را با استفاده از چهار مزيت شامل هزينه كم ، كيفيت بالا ، ثبات در سفارشي و توليد انبوه تسخير كنند. وي گفت: “كشورهاي جهان سوم واردات را با محدوديت تعرفه اي مسدود كردند ، اما آنها سازمان تجارت جهاني را ايجاد كردند تا درهاي واردات و فروش محصولات مازاد به كشورهاي جهان سوم باز شود.” اتحاديه اروپا داراي 17 معاهده در چارچوب سياست حمايت از توليد داخلي است. استراتژي غرب اين است كه كشورهاي جهان سوم را در توليد كالاهاي سرمايه اي ، واسطه ها و مواد اوليه ناتوان كند. برخلاف شعارهاي خصوصي سازي ، آزادسازي و تعديل اقتصادي توسط كشورهاي غربي ، خود آنها مطابق اين شعارها عمل نكردند. اتفاقا ايالات متحده يكي از دولتي ترين اقتصادها است. در آمريكا رقابتي وجود ندارد.

شيخ افزود: آنها موضوع حمايت را با اين شعارها از ذهن ما دور مي كنند. در نظام اقتصادي اسلام ، رقابت زماني منطقي است كه در شرايط برابر و در شرايط نابرابر باشد ، رقابت ظلم است. ما بايد ظرفيت ايجاد كنيم و سپس وارد ميدان شويم. واردات در شرايط نابرابر و واردات كالاهاي خارجي باعث افزايش كالاهاي داخلي نمي شود. بلكه كالاهاي داخلي را كاهش مي دهند.

در ماه هاي اخير ، بين طرفداران و مخالفان واردات لوازم خانگي اختلاف نظر وجود دارد و در سراسر طيف ، آنها معتقدند كه واردات لوازم خانگي بايد آزاد شود تا به سليقه همه مردم احترام گذاشته شود ، رقابت ايجاد شود. براي بهبود كيفيت ، و جلوگيري از انحصارات اما توليدكنندگان مي گويند فعاليت بيش از 2000 واحد توليدي در اين بخش از ايجاد انحصار و وضعيت اين صنعت در صنعت خودرو جلوگيري مي كند.

انتهاي پيام

منبع: خبرگذاري ايواره
از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.